Entrevista Mamen Duch. Revista Acelobert Barcelona

Mamen Duch: “Es como un homenaje a nuestras abuelas,  mujeres que no las dejaron ser delicadas”

Por: Antonia Utrera.-

Al poco de diplomarse en Interpretación por el Instituto del Teatro de Barcelona (1990), formó T de Teatre y desde entonces ha participado en todos los proyectos de la compañía. La recordamos de muchas series de TV, como Carla en “Jet Lag” (2001-2006), también como Hermínia en “Tierra de Lobos”(2010-2014), y en “Derecho a Soñar”(2019) entre otros. Dió clases de teatro a los niños para pagarse sus estudios y esta experiencia le sirvió después para crear su propia escuela de yoga para niños. Ahora la podemos ver en “Delicadas” al Teatro Goya, en la dirección de Alfredo Sanzol. Pequeño especial recuerdo para su primer director de teatro, nuestro estimado Carlos Lasarte, con el que yo, hace muchos años, tuve la suerte de formarme también.

A pesar de la pandemia, los teatros llenos.

Por suerte, sí!, la gente tiene muchas ganas de pasárselo bien, muchas ganas de que le expliquen historias y por suerte el teatro, la cultura, lo puede hacer y como decimos, es la medicina para la alma! Ves a la gente con mascarilla, todo lleno, aplaudiendo…

Tenemos de nuevo “Delicades” en el teatro…

Si, aquí, en el Teatro Goya, hasta el 8 de agosto. La respuesta está siendo brutal, la gente se lo pasa muy bien. La teníamos que hacer el año pasado para celebrar los diez años de Delicadas, pero por la pandemia no se pudo hacer y ahora nos va muy bien, porque hacemos la doble celebración, también los treinta años de T de Teatre.

¿Dieciocho historias de mujeres poco delicadas?

Son historias cortas, no hay mucho vestuario pero en cambio puedes hacer muchos personajes, historias diferentes de la Guerra y la Posguerra civil. Es como un homenaje a nuestras abuelas, a nuestros padres, mujeres que no las dejaron ser delicadas, más bien ellas llevaban los pantalones, por eso el nombre de Delicadas. Entonces en cada sketch la base de todo son las relaciones humanas, familiares, pero con mucho de humor…

Una generación que justo ahora con la pandemia está sufriendo mucho.

Si, después de estos diez años curiosamente, hemos pasado la pandemia y está claro, Delicadas es un homenaje a toda esta generación. Muchos han desaparecido y muchos han tenido que estar más encerrados que nadie, porque encima eran los más vulnerables…

Fuiste cofundadora de T de Teatro…

La compañía se creó en 1991, justo cuando salíamos de estudiar del Instituto del Teatro, cuatro de nosotros hicimos la tesina juntas y decidimos no esperar que nos llamaran. Y un chico que también había estudiado dirección, Pere Sagristà, llevó la dirección.

¿Qué balance haces de estos treinta años de la compañía?

Muchas veces pienso “¿… treinta ya?!”. Yo tengo la sensación de que todavía me quedan muchas cosas por hacer. Por otro lado has ido aprendiendo el oficio y te sientes como más seguro y sabes mejor cómo es tu instrumento y donde tocar las teclas para que suene mejor.

Has hecho mucho teatro, y también series de televisión.

A mí me encantan todos los medios, en la televisión y el cine también me lo paso muy bien, es muy diferente. Pero está claro que el contacto directo con el público es una maravilla…

¿Tu primera obra como profesional?

“Media noche al Starlit” de Michael Hastings y dirigido por Carles Lasarte. Yo estaba haciendo el primer curso en el Instituto del Teatro y me cogió para estrenar el  Teatreneu. Lo mejor del mundo es que a mí me encanta bailar y bailé valls, rock&roll, bailes de salón, lo bailábamos todo! Además con unos vestidos espectaculares, yo era muy joven, fue lo primero que hice.

La otra vertiente tuya, el yoga para niños.

Desde que estudiaba que me pagaba mis clases dando clases de teatro y hacía mis estudios de bachillerato. Entonces mis alumnos eran adolescentes y yo pensaba: “¿cómo es posible que de adolescentes ya vengamos con tantos traumas, tan bloqueados?”,  pensaba que todo esto se tenía que desbloquear, no puede ser que ya en la adolescencia estemos tan jodidos y después tenemos que ir para atrás y trabajar el cuerpo, las emociones y todo. ¿Por qué no?, cuando nacemos lo tenemos todo, intentemos no perderlo.

Y te formaste para poder dar clases a los niños.

Sí, tengo la suerte que mi hermana pequeña es psicóloga infantil en Nueva York y me dijo que allá se estaba haciendo clase de yoga para niños, esto hará doce años, entonces fui y me encantó. Y me formé como profesora de yoga para niños.

Entrevista a Mamen Duch. Revista Acelobert Barcelona

Entrevista a Mamen Duch. Revista Acelobert Barcelona

Que interesante…

Me encanta porque hay toda la parte creativa que tiene el teatro, pero no hay toda la parte del ego que tiene el teatro, que si tú tienes una frase más larga que yo, que si tú eres protagonista y yo no, etc. En yoga esto no existe, no se trabaja tan mentalmente, sino con el cuerpo, las posturas corporales parten de los animales, el león, el tigre, la serpiente, o de la naturaleza, la postura del árbol en yoga, son todas posturas naturales innatas. Y abrí un centro de yoga para niños en Barcelona, Yoguikids, junto a la plaza España.

Y escribiste también dos libros.

Si, La Galera me llamó para escribir un libro, La Maga y el Yoga, un cuento dedicado a mis sobrinos y después escribí Relajaciones, que se ha traducido a un montón de idiomas. Esto es una cosa que me flipa, lo tenemos en coreano, en chino, en portugués, inglés, etc. Lo usan en las escuelas.

Entonces en tus clases trabajas el yoga vinculado al teatro.

Para mí lo que es importante es la imaginación y la creatividad, esta es la base. En clase siempre hay una estructura de respiración, calentamiento, juegos, posturas (asanas) y relajación.

Y siempre con niños…

También hemos trabajado padres e hijos. Después cuando los niños se han hecho grandes y vienen solos, han querido seguir. Así que ahora también tengo clase de adultos. Y una de las cosas que más les gusta son estas visualizaciones dentro de la improvisación del teatro, de todo aquello que va surgiendo.

¿Y emocionalmente?

Está claro, es muy importante también reconocer las emociones, soltarlas…

Sobre todo en esta época de pandemia.

Si, pobres, lo han pasado muy mal, muchos problemas de relación, de angustia, de miedo, pero bien, pueden verbalizar perfectamente que tienen miedo a la muerte, que está muy bien hablar de todo esto. Y con la respiración empiezan a desbloquear, a llorar, a sacar…

Qué importante trabajar la respiración.

Mucho, finalmente son herramientas para que ellos mismos tomen conciencia para después poder utilizarlo cuando ya son grandes, o adolescentes. Y muchos me dicen que están nerviosos antes de un examen y hacen las respiraciones que les digo, cosas sencillas, que les ayude a concentrarse.

Se tendría que aplicar en las escuelas.

Si, lo hice, di formación a maestras de una escuela y fue muy bien.

¿Y el yoga en familia?

Si, los sábados hacemos yoga en familia, sobre todo hubo una época que había muchas adopciones en Cataluña y para crear vínculo es fantástico.

Y para despertar la creatividad que todos llevamos adentro.

Si, el tema es que nacemos con todo, pero después la sociedad nos va diciendo que no, que no te expreses así, que no seas tan imaginativo, y tiene que ser al contrario, y además que todos tenemos que ser de una manera, y no, todos somos diferentes, y todos podemos hacer yoga, no hay que ser o tener un cuerpo perfecto. Tienes que ser con lo que tú tienes. Tú eres esto, puedes hacer yoga igual y puedes expresar todo lo que sientes. Intento que los niños se sientan bien con su cuerpo y saquen todo su potencial. Y el típico niño que le dicen, “es que eres un despistado que estás todo el día en las nubes”, pues, que bien!, porque eres un creativo, porque tienes la capacidad de ir a las nubes. Solo tienes que saber volver cuando toque, pero aquello no lo pierdas, no pierdas esta capacidad de imaginar.

Para acabar, tú que eres muy de barrio, has vivido toda la vida en Sants-Montjuic, ¿que piensas de una revista de proximidad como la Acelobert?

Me encanta, encuentro que es básico. Además en estos momentos tan complicados, nos hemos dado cuenta que lo importante es conectar con la familia, y de la familia al grupo de vecinos y al barrio. Yo vivo en la Font de la Guatlla, hemos sido de la asociación, hemos reivindicado unas casas por el barrio, etc. Y al lado tenemos un parque donde viene todo el mundo. También tenemos un huerto urbano para el barrio.

¡Muchas gracias y mucha suerte!

Antonia Utrera

Per: Antonia Utrera.-

Poc després de diplomar-se en Interpretació per l’Institut del Teatre de Barcelona (1990), va formar T de Teatre i des de llavors ha participat en tots els projectes de la companyia. La recordem de moltes sèries de TV, fent de Carla a “Jet Lag” (2001-2006), també com a Hermínia a “Tierra de Lobos”(2010-2014), a “Derecho a Soñar”(2019) entre d’altres. Va donar classes de teatre als nens per pagar-se els seus estudis i aquesta experiència li va servir després per crear la seva pròpia escola de ioga per nens. Ara la podem veure a “Delicades” al Teatre Goya, amb la direcció d’Alfred Sanzol. Petit especial record per al seu primer director de teatre, el nostre estimat Carles Lasarte, amb el que jo, fa molts anys, vaig tenir la sort de formar-me també.

Malgrat la pandèmia, els teatres plens.

Per sort, si!, la gent té moltes ganes de passar-s’ho bé, moltes ganes que li expliquin històries, i per sort el teatre, la cultura, ho pot fer, i com diem, és la medicina per l’ànima! Veus a la gent amb mascareta, tot ple, aplaudint…

Tenim de nou “Delicades” al teatre…

Si, aquí, al Teatre Goya, fins al 8 d’agost. La resposta està sent brutal, la gent s’ho passa molt bé. L’havíem de fer l’any passat per celebrar els deu anys de Delicades, però per la pandèmia no es va poder fer, i ara ens va molt bé, perquè fem la doble celebració, també els trenta anys de T de Teatre.

Divuit històries de dones poc delicades?

Són històries curtes, no hi ha molt vestuari, però en canvi pots fer molts personatges, històries diferents de la Guerra i la Postguerra civil. És com un homenatge a les nostres àvies, als nostres pares, dones que no les van deixar ser delicades, més aviat elles portaven els pantalons, per això el nom de Delicades. Llavors a cada sketch la base de tot són les relacions humanes, familiars, però amb molt d’humor…

Una generació que just ara amb la pandèmia està patint molt.

Si, després d’aquests deu anys curiosament, hem passat la pandèmia i és clar, Delicades és un homenatge a tota aquesta generació. Molts han desaparegut, i molts han hagut d’estar més tancats que ningú, perquè a sobre eren els més vulnerables…

Vas ser cofundadora de T de Teatre…

La companyia es va crear el 1991, just quan sortíem d’estudiar a l’Institut del Teatre, quatre de nosaltres vam fer la tesina juntes, i vam decidir no esperar que ens truquessin. I un noi que també havia estudiat direcció, el Pere Sagristà, va portar la direcció.

Quin balanç fas d’aquests trenta anys de la companyia?

Moltes vegades penso “… trenta ja?!”. Jo tinc la sensació que encara em queden moltes coses a fer. Per altra banda has anat aprenent l’ofici i et sents com a més segur i saps millor com és el teu instrument i on tocar les tecles perquè soni millor.

Entrevista a Mamen Duch. Revista Acelobert Barcelona

Entrevista a Mamen Duch. Revista Acelobert Barcelona

 

Has fet molt teatre, i també sèries de televisió.

A mi m’encanten tots els mitjans, a la televisió i el cinema també m’ho passo molt bé, és molt diferent. Però està clar que el contacte directe amb el públic és una meravella…

La teva primera obra com a professional?

“Mitjanit a l’Starlit” de Michael Hastings i dirigit per Carles Lasarte. Jo estava fent primer curs a l’Institut del Teatre i em va agafar per estrenar el Teatreneu. El millor del món és que a mi m’encanta ballar i vaig ballar valls, rock&roll, balls de saló, ho ballàvem tot. A més amb uns vestits espectaculars, jo era molt jove, va ser el primer que vaig fer.

L’altre vessant teva, el ioga per a nens.

Des que estudiava que em pagava les meves classes donant classes de teatre i feia els meus estudis de batxillerat. Llavors els meus alumnes eren adolescents i jo pensava: “com és possible que d’adolescents ja vinguem amb tants traumes, tan bloquejats?”… pensava que tot això s’havia de desbloquejar, no pot ser que ja a l’adolescència estem tan fotuts i després hem d’anar enrere i treballar el cos, les emocions i tot. Per què no?, quan naixem ho tenim tot, intentem no perdre-ho.

I vas formar-te per poder donar classes als nens.

Si, tinc la sort que la meva germana petita és psicòloga infantil a Nova York i em va dir que allà s’estava donant classe de ioga per nens, això farà dotze anys, llavors vaig anar i em va encantar. Em vaig formar com a professora de ioga per nens.

Que interessant…

M’encanta perquè hi ha tota la part creativa que té el teatre, però no hi ha tota la part de l’ego que té el teatre, que si tu tens una frase més llarga que jo, que si tu ets protagonista i jo no, etc. Al ioga això no existeix, no es treballa tan mentalment, sinó amb el cos, les postures corporals parteixen dels animals, el lleó, el tigre, la serp, o de la natura, la postura de l’arbre al ioga, són totes postures naturals innates. I vaig obrir un centre de ioga per nens a Barcelona, Yoguikids, al costat de la plaça Espanya.

I vas escriure també dos llibres.

Si, La Galera em va trucar per escriure un llibre, La Maga i el Ioga, un conte dedicat als meus nebots i després vaig escriure Relaxacions, que s’ha traduït a un munt d’idiomes. Això és una cosa que em flipa, ho tenim en coreà, en xinès, en portuguès, anglès, etc. Ho fan servir a les escoles.

Llavors a les teves classes treballes el ioga vinculat al teatre.

Per a mi el que és important és la imaginació i la creativitat, aquesta és la base. A classe sempre hi ha una estructura de respiració, escalfament, jocs, postures (asanes) i relaxació.

I sempre amb nens…

També hem treballat pares i fills. Després quan els nens es fan grans i venen sols han volgut seguir. Així que ara també tinc classe d’adults. I una de les coses que més els agrada són aquestes visualitzacions dins la improvisació del teatre, de tot allò que va sorgint.

I emocionalment?

És clar, és molt important també reconèixer les emocions, deixar-les anar…

Sobretot en aquesta època de pandèmia.

Si, pobres, ho han passat molt malament, molts problemes de relació, d’angoixa, de por, però bé, poden verbalitzar perfectament que tenen por a la mort, que està molt bé parlar de tot això. I amb la respiració comencen a desbloquejar, a plorar, a treure…

Que important treballar la respiració.

Molt, finalment són eines perquè ells mateixos agafin consciència per després poder utilitzar-ho quan ja són grans, o adolescents. I molts em diuen que estan nerviosos abans d’un examen i fan les respiracions que els dic, coses senzilles que els ajudi a concentrar-se.

S’hauria d’aplicar a les escoles.

Si, ho vaig fer, vaig donar formació a mestres d’una escola i va anar molt bé.

I el ioga en família?

Si, els dissabtes faig ioga en família, sobretot va haver-hi una època que hi havia moltes adopcions a Catalunya i per crear vincle és fantàstic.

I per despertar la creativitat que tots portem a dins.

Si, el tema és que naixem amb tot, però després la societat ens va dient que no, que no t’expressis així, que no siguis tan imaginatiu, i ha de ser al contrari, i a més que tots hem de ser d’una manera, i no, tots som diferents, i tots podem fer ioga, no cal ser o tenir un cos perfecte. Has de ser amb el que tu tens. Tu ets això, pots fer ioga igual i pots expressar tot el que sents. Intento que els nens se sentin bé amb el seu cos i treguin tot el seu potencial. I el típic nen que li diuen, “és que ets un despistat que estàs tot el dia als núvols”, doncs, que bé!, perquè ets un creatiu, perquè tens la capacitat d’anar als núvols. Només has de saber tornar quan toqui, però allò no ho perdis, no perdis aquesta capacitat d’imaginar.

Per acabar, tu que ets tant de barri, has viscut tota la vida a Sant-Montjuïc, que penses d’una revista de proximitat com l’Acelobert?

M’encanta, trobo que és bàsic, a més en aquests moments tan complicats ens hem adonat més encara que l’important és connectar amb la família, i de la família al grup de veïns i al barri. Jo visc a la Font de la Guatlla, hem sigut de l’associació, hem reivindicat unes cases pel barri, etc. I al costat tenim un parc on ve tothom. També tenim un hort urbà pel barri.

Moltes gràcies i molta sort!

Antonia Utrera