Entrevista a Vicky Peña. Revista Acelobert Barcelona. Juliol 2021

Vicky Peña: “Hay una parte de las feministas que se esconden detrás de la sororidad y no se atreven a levantar la voz”

Per: Antonia Utrera.-

Maria Victòria Peña y Carulla, más conocida como Vicky Peña (Barcelona, 11 de enero de 1954), es una actriz catalana de teatro, cine, doblaje y televisión. Hija de los actores Felip Peña i Montserrat Carulla, es una de las actrices más importantes de nuestro país.

Por fin se puede estrenar “Pedro Páramo” en Barcelona…

Si, nosotros teníamos muchas ganas, esta obra tenía que estrenarse el año pasado en el Grec, pero como los teatros estaban todos cerrados por la pandemia dijimos de hacerla en el Romea en noviembre, pero tampoco fue posible, todos los teatros estuvieron de nuevo totalmente cerrados aquellas tres semanas que nosotros teníamos que ir al Romea. De forma que re-programamos y ahora si, por fin, estaremos todo el mes de julio y hasta el día 8 de agosto aquí en Barcelona que es donde se tenía que estrenar, pero ha estado todo un periplo por todo el Estado Español antes de poder llegar aquí.

¿Cuál es la historia de “Pedro Páramo”? Que encontrará el espectador?

Hay que decir que esta es una adaptación de una novela corta de un autor mexicano que se llama Juan Rulfo, que era escritor y también fotógrafo. Tiene una manera de escribir muy sintética, intensa, donde describe un mundo absolutamente poderoso, habla de personajes muy potentes, diferentes, intensos, poliédricos y situaciones, paisajes muy crudos y muy vívidos, y esta novela, Pedro Páramo, algunos la consideran el antecedente principal del cual después se ha llamado “Realismo Mágico” donde está García Márquez, Cortazar y todo el boom americano de los años 60. Una novela muy especial, confusa, donde el autor con este desconcierto consigue adentrarte en un mundo poético, delirante, surrealista donde tu imaginación se convierte en un instrumento absoluto de construcción de aquello que él te está explicando. El Pau Miró, que es dramaturgo, actor y director también, ha hecho una adaptación dramatúrgica para el teatro maravillosa.

Junto con Pablo Derqui dais vida además de 20 personajes.

Ha sido toda una aventura como intérpretes y como actores, todo un reto, un desafío, porque estos personajes no están definidos en la novela, no había nada, los hemos creado nosotros. Ha sido un ejercicio de creación y de riesgo, también muy guiados por Mario Gas, el director, una obra que da muchas alas al espectador.

Has hecho muchísimas obras de teatro y también en cine. ¿Cual fue tu primera obra sobre un escenario como profesional?

Profesionalmente, aunque como meritoria, en aquella época te podías sacar el carné de actriz de muchas maneras, una era en el Instituto del Teatro, otra, haciendo un examen y otra era haciendo el meritoriaje y esta es la que hice yo. Estabas seis meses cobrando muy poquito y después ya podías dedicarte y lo primero que hice fue en 1974, “El criado de dos amos” de Carlo Goldoni. Yo había visto teatro toda la vida, a pesar de que no sabía que quería ser actriz. Y cuando decidí serlo dije, pues voy al Instituto del Teatro, y estuve tres meses, me gustó mucho, aprendí mucho, pero yo lo que quería era hacer teatro, y pasarme tres años estudiando me parecía incompatible con mi ansiedad y me surgió la posibilidad de hacer el meritoriaje y ponerme ya sobre un escenario, aunque con un papel muy pequeño y rápidamente dije que sí.

¿Cuál es tu primer recuerdo vinculado al mundo del teatro?

De niña pequeña, con siete, ocho, nueve años, con mi madre y mi padre haciendo teatro. Me gustaba mucho, mucho ver las obras de teatro, estaba a menudo entre cajas, sentadita en una silla y veía todas las funciones que podía, me gustaba muchísimo y recuerdo que con aquellas compañeras, la Paquita Ferràndiz, Pedro Gil, Carles Lloret, Carme Contreras, compañeras de mi madre, que hacían a menudo obras de Josep Maria de Segarra, y a mí lo que más me gustaba, en navidades, en vacaciones, los sábados y domingos, siempre que podía y que ,i madre me dejaba ir al teatro, que yo le pedía ir y ella me dejaba, era quedarme entre cajas y verlos y recuerdo mucho como me fascinaba ver a los actores y las actrices, que cada día, tarde y noche, antes se hacía dos funciones, hacían lo mismo y decían lo mismo, pero nunca era lo mismo. Había días que a mí me emocionaban, días que no tanto, o me daba risa, y yo me decía, ¿cómo puede ser que estando haciendo lo mismo, van vestidos igual, hacen los mismos gestos, ¿que pasa? Y esta ha sido, yo creo, una de las lecciones de interpretación que más me han enseñado, de la manifestación de cómo el teatro es misterioso, de cómo uno puede poner todo el corazón, siempre, cada día, y nunca es del todo igual… ¿de qué depende? De una pausa, de un silencio, de cómo te contesta tu oponente, de cómo reacciona el público… Es una alquimia misteriosa, no sabes en que consiste, sabes que tienes que estar dispuesta con todo, muy concentrada con tus capacidades, con tu voz, tus gestos… yo creo que es este mi primer gran recuerdo de teatro, de ver aquellos compañeros de mi madre, y yo preguntarme cómo puede ser que sea así.

Entrevista a Vicky Pe

Entrevista a Vicky Peña. Revista Acelobert Barcelona

“La Cultura es un bien de primera necesidad”

¿El teatro como servicio?

Para mí el teatro lo es, entre otras muchas cosas. Siempre ha habido explicadores de historias que ha explicado el hombre, cosas sobre el propio hombre. Y el hombre viéndolas puede llegar a reflexionar, adquirir experiencias o pasar por lugares vitales y emocionales por los cuales él no podrá estar nunca. Y yo creo que esta capacidad de explicar cosas a la gente, de hacerlos sentir emociones con algo que tanto ellos como nosotros sabemos que es mentira, que no está pasando de verdad, y en cambio el sentimiento es verdad. Si hago llorar a alguien o lo hago disfrutar, se establece este tipo de vínculo con la imaginación, con la emoción de todos los seres humanos, este punto de encuentro que es el teatro para mí es muy interesante, pienso que si, que es un servicio público. Para mí es mi manera de vivir y de sentirme útil a la sociedad, creo que puedo hacer algo, y es esto que he elegido y es esto que me gusta hacer.

A pesar de que inicialmente te formaste y trabajaste como enfermera.

El teatro y la actuación era cosa de mis padres, de toda la vida, yo no me planteaba que yo pudiera seguir en absoluto, a mí me gustaba la medicina, yo quería ser médico, en pre-universitario me suspendieron y no pude ingresar en la facultad, pero pensé, es igual, estarás en contacto con la sanidad, en “primera línea de fuego”, que es la enfermería y más adelante ya harás medicina, y si, si, estuve trabajando como enfermera, hice la carrera de ATS que se decía entonces, y de hecho empecé a trabajar enseguida en el Hospital Clínico de Barcelona. Ya los últimos tiempos de ATS empezaba a hacer teatro e intenté hacerlo compatible, pero era absolutamente imposible. Y tuve que optar y opté por el teatro.

¿Y como fue que descubriste que lo que tú querías era hacer teatro?

En Londres, fui a Londres a estudiar inglés y un amigo de mi madre al cual mi madre me encomendó, era actor que estaba haciendo unos cursillos allá, me llevó a ver cosas allá y fue allá viendo, no lo de casa sino lo que hacían los de casa, pero con otro filtro y… “yo quiero hacer esto!!” y fue así.

Has recibido un montón de premios, en 1995 fuiste galardonada con el premio Margarita Xirgu, has ganado tres Premios Max de teatro, en 2009 recibiste el “Premio Nacional de Teatro”, la Generalitat de Cataluña te otorgó en 2014 la Cruz de San Jordi…

Si, siento mucha alegría, mucho honor, mucha responsabilidad, porque de alguna manera te señalan con el dedo, es una responsabilidad grande, también en algunas ocasiones he sentido, y ¿por qué me lo dan a mí?, si hay todas estas personas que lo merecen mucho más, no es falsa modestia, es como sorpresa, de una cosa que yo hago porque considero que es mi obligación, mi deber y mi gusto, que me den un premio por eso pues, lo encuentro fuera del normal, y también mucha satisfacción.

Has recibido varios premios por tu interpretación del personaje de María Moliner, la bibliotecaria que creó el “Diccionario de uso del español” y que no tuvo el reconocimiento que merecía. ¿Te consideras feminista?

Me considero feminista, pienso que la mujer está tomando un protagonismo necesario e imprescindible a estas alturas de la vida, en nuestra sociedad occidental creo que hemos tenido muchas posibilidades de avanzar incluso a veces a pesar de algunos hombres, a pesar de un sistema que ha ninguneado a la mujer, que la ha subordinado dijéramos. También es verdad que siempre ha habido mujeres que han podido salir individualmente de los *corsés” tanto físicos como sociales, y hay mujeres que han conseguido sortear los inconvenientes y han habido mujeres valientes que han dicho no, yo esto no. Ahora hay un tipo de movimiento colectivo en el cual algunas mujeres que quizás no han tenido esta iniciativa de luchar solas se sienten acompañadas unas a otras. Esto me parece estupendo porque da fuerza al movimiento, también me parece que a veces queda escondido en este frente común algunas impotencias y que a veces hay una parte de las feministas que se esconden detrás la sororidad y no se atreven a levantar la voz, a hacer frente a la realidad o a algunos hechos terribles que hay.

El feminismo es imprescindible…

Si, hay mucha batalla para hacer, desde el techo de vidrio profesional hasta la absoluta descompensación económica de pagos, hasta el olvido que ha tenido la historia a las mujeres creadoras y artistas, esto en nuestra sociedad, no hablamos de otros países, desde la ablación del clítoris a las mujeres en África, que es una cosa que no se puede entender, no se puede explicar, o sea, la castración, la incapacitación por el placer, que se plantee como una opción física y que se esté haciendo todavía, es una cosa que a mí “me abre las carnes”, esta es una lucha donde pienso que todas las mujeres tendríamos que estar.

Tu madre, Montserrat Carulla, también una gran feminista…

Mi madre a finales de los años 50 con cuatro hijos estaba haciendo teatro. A principios de los años 60 se fue a vivir a Madrid, quiero decir, siempre ha habido mujeres que han dicho quiero hacer esto y lo han hecho, claro, con el consentimiento del “santo varón” que era mi padre, Felip Peña. El feminismo es una lucha que está pendiente y se tiene que luchar.

La cultura no es un lujo…

La cultura es un bien de primera necesidad, es una de las ramas que forman el humanismo, el cemento, la masa proteica que consigue que todos los seres humanos podamos andar en una dirección adecuada, podamos desarrollarnos humanamente, con una tranquilidad, poder ser personas hacia nosotros mismos con el respeto que nos debemos y hacia los otros en la sociedad en este tipo de contrato social que todos tenemos de convivencia absolutamente necesaria. Por otro lado, la mercantilización del capitalismo y la instrumentalización de los bienes culturales y de su utilización son muy perjudiciales. Y después, ¿cuál es la auténtica división entre lo público y lo privado? Hoy en día lo privado está viviendo de lo público, en general, recibe muchas subvenciones, muchas ayudas… La verdadera guerra hoy en día, aparte de la lucha de clases que continúa existiendo, es donde está la frontera entre lo público y lo privado. La cultura no puede ser un bien de consumo.

Muchas gracias Vicky, un placer hablar contigo, nos vemos en el Teatro Romea con “Pedro Páramo”.

Antonia Utrera

Per: Antonia Utrera.-

Maria Victòria Peña i Carulla, més coneguda com a Vicky Peña (Barcelona, 11 de gener de 1954), és una actriu catalana de teatre, cinema, doblatge i televisió. Filla dels actors Felip Peña i Montserrat Carulla, és una de les actrius més importants del nostre país.

Per fi es pot estrenar “Pedro Pàramo” a Barcelona…

Si, nosaltres teníem moltes ganes! aquesta obra havia d’estrenar-se l’any passat pel Grec, però com que els teatres estaven tots tancats per la pandèmia vam dir de fer-la al Romea al novembre, però tampoc va ser possible, tots els teatres van estar de nou totalment tancats aquelles tres setmanes que nosaltres havíem d’anar al Romea. De manera que vam re-programar i ara si, per fi, estarem tot el mes de juliol i fins al dia 8 d’agost aquí a Barcelona que és on s’havia d’estrenar, però ha estat tot un periple per tot l’Estat Espanyol abans de poder arribar aquí.

Quina és la història de Pedro Pàramo? Que trobarà l’espectador?

Cal dir que aquesta és una adaptació d’una novel·la curta d’un autor mexicà que es diu Juan Rulfo que era escriptor i també fotògraf. Té una manera d’escriure molt sintètica, intensa, on descriu un món absolutament poderós, parla de personatges molt potents, diferents, intensos, polièdrics i situacions, paisatges molt crus i molt vívids, i aquesta novel·la, Pedro Pàramo, alguns consideren que és l’antecedent principal del qual després s’ha dit “Realismo Mágico” on hi ha Garcia Márquez, Cortazar i tot el boom americà dels anys 60. Una novel·la molt especial, confusa, on l’autor amb aquest desconcert aconsegueix endinsar-te en un món poètic, delirant, surrealista on la teva imaginació es converteix en un instrument absolut de construcció d’allò que ell t’està explicant. El Pau Miró, que és dramaturg, actor i director també, ha fet una adaptació dramatúrgica pel teatre meravellosa.

Juntament amb Pablo Derqui doneu vida a més de 20 personatges

Ha sigut una aventura com a intèrprets i com a actors, tot un repte, un desafiament, perquè aquests personatges a la novel·la no estan definits, no hi havia res, els hem creat nosaltres. Ha sigut un exercici de creació i de risc també molt ben guiats pel Mario Gas, el director, una obra que dóna moltes ales a l’espectador.

Has fet moltíssimes obres de teatre i també de cinema. Quina va ser la teva primera obra damunt d’un escenari de manera professional?

Professionalment, encara que com a meritòria, en aquella època et podies treure el carnet d’actriu de moltes maneres, una era per l’Institut del Teatre, una altra, fent un examen i una altra era fent el meritoriatge, i aquesta és la que vaig fer jo. Estaves sis mesos cobrant molt poquet i després ja podies dedicar-te i el primer que vaig fer va ser el 1974, “El criat de dos amos” de Carlo Goldoni. Jo havia vist teatre tota la vida, tot i que no sabia que volia ser actriu. I quan vaig decidir ser-ho vaig dir, doncs vaig a l’Institut del Teatre, i vaig estar tres mesos, m’agrada molt, vaig aprendre molt, però jo el que volia era fer teatre, i passar-me tres anys estudiant em semblava incompatible amb la meva ansietat i em va sorgir la possibilitat de fer el meritoriatge i posar-me ja damunt un escenari encara que amb un paper molt petit i ràpidament vaig dir que sí.

Quin és el teu primer record vinculat al món del teatre?

De nena petita, amb set, vuit, nou anys, amb la meva mare i el meu pare fent teatre. M’agradava molt, molt veure les obres de teatre, estava sovint entre caixes, assegudeta a una cadira i veia totes les funcions que podia, m’agradava moltíssim i me’n recordo que amb aquelles companyes, la Paquita Ferràndiz, Pedro Gil, Carles Lloret, Carme Contreras, companyes de la meva mare, que feien sovint obres de Josep Maria de Segarra, i a mi el que més m’agradava, als nadals, a les vacances, dissabtes i diumenges, sempre que podia i que la mare em deixava anar al teatre, que jo li demanava d’anar-hi i ella em deixava, era quedar-me entre caixes i veure’ls i em recordo molt com em fascinava veure als actors i les actrius, que cada dia, tarda i nit, abans es feia dues funcions, feien el mateix i deien el mateix, però mai era el mateix. Hi havia dies que a mi m’emocionaven, dies que no tant, o em feien riure, i jo em deia com pot ser que estan fent al mateix, van vestits igual, fan els mateixos gestos, que passa? I aquest ha sigut, jo crec, una de les lliçons d’interpretació que més m’han ensenyat, de la manifestació de com el teatre és misteriós, de com un pot posar-hi tot el cor, sempre, cada dia, i mai és del tot… de què depèn? D’una pausa, d’un silenci, de com et contesta el teu oponent, de com reacciona el públic? És una alquímia misteriosa, no saps en què consisteix, saps que has d’estar disposada amb tot, molt concentrada amb les teves capacitats, amb la teva veu, els teus gestos… jo crec que és aquest el meu primer gran record de teatre, de veure aquells companys de la meva mare, i jo preguntar-me com pot ser que sigui així?

Entrevista a Vicky Peña. Revista Acelobert Barcelona

Entrevista a Vicky Peña. Revista Acelobert Barcelona

“La Cultura es un bé de primera necessitat”

El teatre com a servei?

Per mi el teatre ho és, entre moltes altres coses. Sempre hi ha hagut explicadors d’històries que han explicat a l’home coses sobre el propi home. I l’home veient-les pot arribar a reflexionar, adquirir experiències o passar per llocs vitals i emocionals pels quals ell no podrà estar mai. I jo crec que aquesta capacitat d’explicar coses a la gent, de fer-los sentir emocions amb alguna cosa que tant ells com nosaltres sabem que és mentida, que no està passant de veritat, i en canvi el sentiment és veritat. Si faig plorar a algú o faig disfrutar, s’estableix aquesta mena de vincle amb la imaginació, amb l’emoció de tots els éssers humans, aquest punt d’encontre que és el teatre per mi és molt interessant, penso que si, que és un servei públic., Per mi és la meva manera de viure i de sentir-me útil a la societat, crec que puc fer alguna cosa, i és aquesta que he triat i és aquesta que m’agrada fer.

Tot i que inicialment ets vas formar i vas treballar com a infermera.

El teatre i l’actuació era una cosa dels meus pares, de tota la vida, que jo no em plantejava que jo pogués seguir en absolut, a mi m’agradava la medicina, jo volia ser metge, a preuniversitari em van suspendre i no vaig poder ingressar a la facultat, però vaig pensar, és igual, estigues en contacte amb la sanitat, en “primera línea de fuego”, que és infermeria i més endavant ja faràs medicina, i si, si, vaig estar treballant com a infermera, vaig fer la carrera d’ATS que es deia aleshores, i de fet vaig començar a treballar de seguida a l’Hospital Clínic. Ja els últims temps d’ATS començava a fer teatre i vaig intentar fer-ho compatible, però era absolutament impossible. I vaig haver d’optar i vaig optar pel teatre.

I com va ser que vas descobrir que el que tu volies era fer teatre?

A Londres, vaig anar a Londres a estudiar anglès i un amic de la meva mare al qual la meva mare em va encomanar, era actor que estava fent uns cursets allà, em va portar a veure coses allà i va ser allà veient no el de casa sinó que feien els de casa, però amb un altre filtre i “jo vull fer això!!” i va ser així.

Has rebut un munt de premis, l’any 1995 vas ser guardonada amb el Premi Margarida Xirgu, has guanyat tres Premis Max de teatre, el 2009 vas rebre el “Premio Nacional de Teatro”. La Generalitat de Catalunya et va atorgar el 2014 la Creu de Sant Jordi…

Si, sento molta alegria, molt d’honor, molta responsabilitat perquè d’alguna manera et assenyalen amb el dit, és una responsabilitat gran, també en algunes ocasions he sentit, i per què me’l donen a mi?, si hi ha aquestes persones que ho mereixen molt més, no es falsa modèstia, és com sorpresa, d’una cosa que jo faig perquè considero que és la meva obligació, el meu deure i el meu gust, que em donin un premi per això doncs, ho trobo fora del normal, i també molta satisfacció.

Has rebut diversos premis per la teva interpretació de la Maria Moliner, la bibliotecària que va crear el Diccionari d’ús de l’espanyol” i que no va tenir el reconeixement que mereixia. Et consideres feminista?

Em considero feminista, penso que la dona està agafant un protagonisme necessari i imprescindible a aquestes altures de la vida, en la nostra societat occidental crec que hem tingut moltes possibilitats d’avançar inclòs a vegades, malgrat alguns homes, malgrat un sistema que ha menystingut a la dona, que l’ha subordinat diguéssim, també és veritat que sempre hi ha hagut dones que han pogut sortir individualment dels corsés tant físics com socials, i hi ha dones que han aconseguit sortejar els inconvenients, i hi ha hagut dones valentes que han dit no, jo això no. Ara hi ha una mena de moviment col·lectiu en el qual algunes dones que potser no han tingut aquesta iniciativa de lluitar soles se senten acompanyades unes a altres. Això em sembla estupend perquè dóna força al moviment, també em sembla que de vegades queda amagat en aquest front comú algunes impotències i que a vegades hi ha una part de les feministes que s’amaguen darrere la sororitat i no s’atreveixen a aixecar la veu, a plantar cara a la realitat o a alguns fets terribles que hi ha.

El feminisme és imprescindible…

Si, hi ha molta batalla per fer, des del sostre de vidre professional, fins a l’absoluta descompensació econòmica de pagaments, fins a l’oblit que ha tingut la història a les dones creadores i artistes, això a la nostra societat, no parlem d’altres països, des de l’ablació del clítoris a les dones a l’Àfrica, que és una cosa que no es pot entendre, no es pot explicar, o sigui, la castració, la incapacitació pel plaer que es plantegi com a una opció física i que s’estigui fent encara, és una cosa que a mi “me abre las carnes”, aquesta és una lluita on penso que totes les dones hi hauríem de ser.

La teva mare, Montserrat Carulla, també una gran feminista…

La meva mare a finals dels anys 50 amb quatre fills estava fent teatre. A primers dels anys 60 se’n va anar a viure a Madrid, vull dir, sempre hi ha hagut dones que han dit vull fer això i ho han fet, clar, amb el consentiment del “santo varón” que era el meu pare, Felip Peña. El feminisme és una lluita que està pendent i s’ha de lluitar.

La cultura no és un luxe…

La cultura és un bé de primera necessitat, és una de les branques que formen l’humanisme, el ciment, la massa proteica que aconsegueix que tots els éssers humans puguem caminar en una direcció adequada, puguem desenvolupar-nos humanament, amb una tranquil·litat, poder ser persones cap a nosaltres mateixos amb el respecte que ens devem i cap als altres en la societat en aquesta mena de contracte social que tots tenim de convivència absolutament necessària. Per altra banda, la mercantilització del capitalisme i la instrumentalització dels béns culturals i de la seva utilització són molt perjudicials. I després, quina és l’autèntica dimensió entre lo públic i lo privat. Avui en dia lo privat està vivint de lo públic, en general, rep moltes subvencions, moltes ajudes… La veritable guerra avui en dia, a part de la lluita de classes que continua existint, és on està la frontera entre lo públic i lo privat. La cultura no pot ser un bé de consum.

Moltes gràcies Vicky, un plaer parlar amb tu, ens veiem al Teatre Romea amb “Pedro Pàramo”

Antonia Utrera