El nostre company Joan Ignasi Puig reflexiona sobre aquesta pregunta. Dintre de la nostra associació tenen cabuda totes les creences, sempre que respectin els drets humans i sobretot la igualtat de gènere. El posicionament del nostre company ens mereix, doncs, respecte i consideració.

Per: Joan Ignasi Puig.-

Soc feminista i cristià. Molts creuen que és incongruent. La posició de l’Església com a institució es contraposa a moltes idees feministes: la discriminació per diversitat sexual, la interrupció voluntària de l’embaràs, les reticències a la mort assistida, entre altres molts assumptes, poden donar a entendre que el cristianisme és una enganyifa, una pèrdua de temps maliciosa. L’església institucional ha quedat relegada al passat, retrògrada i maliciosa.

Però des del meu punt de vista Jesús lluitava contra aquests nuclis de poder en el context en el qual va viure. Als evangelis, que són el nucli del cristianisme, és el poder religiós, els fariseus i els escribes, amb qui Jesús es contraposa. I és aquest poder, aliat amb el poder polític (l’Imperi Roma), el qui el sentencia a mort. L’evangeli és una “Crónica de una muerte anunciada”, en la qual Jesús s’immola per l’alliberament del poble. La profecia deia que vindria un sacerdot i guerrer. Però el que va aparèixer era una persona que havia superat els estereotips i els prejudicis cap als altres i només veia les persones tal qual. I el que jo sento és que molts dels valors que em defineixen com a persona els he mamat d’aquesta tradició.

El relat que fonamenta el cristianisme parla d’una realitat d’injustícia religiosa i política. El camí (Jesús representa el camí, el model) per alliberar-se’n és la lluita per la justícia social. I això passa per ser pobres. El camí de Jesús és un camí de pobresa material i de riquesa social i espiritual.

Crec que els evangelis, nucli del cristianisme, animen a desobeir les lleis injustes, tal com predicava Jesús. Que moviments com el feminisme estan molt més a prop de les tesis cristianes que les idees polítiques de mercat que predominen ara. Crec que si naixés Jesús avui, seria dona. Crec que Jesús anomena l’Absolut com a Mare i no com a Pare. I que es pot ser feminista i cristià alhora, però sempre, primer feminista. Jesús parla de l’alliberament de les que construeixen el Regne del Cel a la Terra (un altre món és possible). I aquestes, per mi, són totes aquelles dones que treballen per un món just i sostenible. I no les persones que s’adscriuen a una institució concreta.

Joan Ignasi Puig

Homes Igualitaris (AHIGE Catalunya)