Entrevista a José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021

José Corbacho: “Nosotros los humoristas deberíamos depender mas del Ministerio de Sanidad que del Ministerio de Cultura”

Por: Antonia Utrera.-

José Corbacho (L’Hospitalet de Llobregat, 12 de diciembre de 1965) Actor, director, guionista y humorista. Ha hecho teatro, televisión y cine. Durante doce años formó parte de La Cubana y después trabajó en la productora El Terrat, de la cual es socio en la actualidad. En la televisión lo hemos visto en Homo Zapping y en programas como “MasterChef”, “Tú cara me suena”, etc… Dirigió junto a su amigo Juan Cruz la película Tapas por la cual ganaron un Goya al mejor director novel. Corbachito, como se le conoce en las redes sociales, no para quieto un momento, física y mentalmente. Inquieto y en permanente estado creativo. Podemos verlo estos días en el Teatro Borras, con “Ante todo mucha calma” que es un no parar de reír durante todo el espectáculo.

Ya vais por la tercera temporada del “Ante todo mucha calma”.

Si, nosotros tenemos que hacer un esfuerzo para conseguir estar  en el escenario, aunque no sean las condiciones que nos gustan, son las que hay y creo que es bueno por todos, tanto para la gente como para mí. Un día maravilloso, poder venir al teatro y poder actuar. Y la gente necesita reír, necesita entretenerse un rato, Entonces dijimos, porque esperar a que se arregle todo, tampoco sabemos cuándo será. En principio estaremos hasta el 28 de febrero, pero posiblemente iremos añadiendo más funciones. Mi pretensión es que la gente se lo pase bien. Me gusta reír primero de mí mismo y a partir de aquí ya te puedes reír de todo lo que pasa, y de esta sinrazón en que vivimos.

¿El humor como terapia?

Yo creo que es una de las principales terapias del ser humano, muchas veces digo que cuando se habla tanto de cultura, igual tendríamos que depender más del Ministerio de Sanidad que del Ministerio de Cultura, porque al final yo creo que es una terapia, la gente tira del humor para sobrellevar los momentos malos en la vida. Además, está clínicamente demostrado que para una buena recuperación el humor es importante, a nivel de hormonas, a nivel de todo.

En estos momentos tan complejos más aún…

Sí, aunque a veces parece que cuesta porque nos van cayendo encima capas de malhumor, de enfado, de crispación y al final yo creo que la gente lo que necesita es luz, alegría y humor.

“No acabé la carrera, me quedó la asignatura de televisión!”

Y empezar a ver el final del túnel.

Sí, yo entiendo que la gente diga, no tengo ganas de reír, pero creo que se tiene que reír, no tengo ganas de salir a andar al aire libre, no tengo ganas de comer, se tiene que comer, se tiene que ir a andar, a hacer deporte, no tengo ganas de risa, pues se tiene que reír…

Empezaste a hacer teatro desde muy pequeño…

Empecé en el colegio, en el Casal dels Àngels, de L’Hospitalet. Había unos profesores que me pusieron un poco el bicho del teatro… Hice una obra cuando tenía nueve o diez años y me gustó mucho la experiencia, aquella sensación de la luz que se apagaba, el silencio de la sala, las risas y la alegría de la gente, a pesar de que eran familiares y amigos y vecinos del barrio, pero era muy agradable y entonces, con unos amigos del colegio montamos un grupo de teatro y así empezó un poco todo este juego.

José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021¿Y la primera vez que subiste a un escenario profesionalmente?

Tenía veintitrés años, fue con La Cubana. Ya teníamos un grupo de teatro y hacíamos cosas. Conocí a Jordi Milán y justo coincidió que una persona dejaba la compañía y  Jordi me preguntó si quería entrar, y fue así, de un día para otro. Yo estaba estudiando y mis padres: “¿pero dónde vas?!”. Pues me fui a La Cubana. Al principio iba alternando con los estudios, estaba haciendo periodismo.

¿No acabaste la carrera?

No, me quedó la asignatura de televisión! Una vez fui a la Facultad de Periodismo a ver si se podía hacer algo, “no, porque has agotado todas las convocatorias” me dijeron. Le hice a mi madre una orla falsa y allá está en el comedor. Un día me preguntó: “¿Esto es de mentira, no?”… “Bueno, mama, ¡¿ y los años que has vivido contenta?! , eso no te lo quita nadie”.

“Aprendes mucho mas cuando la “cagas” que cuando va todo bien”

La Cubana ha dado muy buenos actores y actrices.

La compañía La Cubana es una escuela, un instituto, una universidad… Porque lo bueno que tenía es que no era aprenderse un papel y salir al escenario y ya está, sino que allí hacíamos de todo, vestuario, cargar al camión, montábamos, desmontábamos y todo esto nos daba una visión del espectáculo muy diferente, iba mucho más allá, a nivel de producción, de todo. Y también era muy divertido crear los personajes. Recuerdo con Jordi, al principio cuando tenía la oficina en la calle del Carmen, cerca de las Ramblas y bajábamos a las Ramblas a mirar a la gente para después hacer los personajes que salían en “Cómeme el Coco Negro”,  “Las Teresinas”, etc… Al final es una forma muy chula de construir el personaje. Estuve doce años, aprendí mucho!

Y después te fuiste a El Terrat que también fue otra “escuela”.

Si, cuando marchamos de La Cubana, Santi Millán y yo marchamos los dos el mismo día, Andreu Buenafuente se enteró y nos llamó, primero a Santi y al cabo de tres meses Santi me llama y me dice: “escúchame, Andreu quiere hablar contigo y tal…” Y allá estuve diez años, creo. Fue otra escuela de cómo hacer televisión, otro aprendizaje de muchas cosas que después  te van sirviendo.

Tienes un pensamiento muy creativo.

Siempre estoy aprendiendo, esto es importantísimo… solo tienes que estar un poco abierto. Y también la gente con la cual te encuentras, yo he tenido la suerte de coincidir con gente tan brillante como el Edu Soto, David Fernández, Silvia Abril, Yolanda Ramos, Paco León… Con solo que mires con un poco de atención, aprendes tanto de ellos!

Los compañeros de trabajo…

Sí, me flipaba Rubianes, me gustan Els Juglars, me gusta mucho el cine, con el cine siempre estás aprendiendo, pero a veces te olvidas de la gente con la que has trabajado, de la gente con quien trabajas aprendes mucho… Poder estar con Andreu (Buenafuente), con Berto (Romero), son gente muy buena, solo estando a su lado ya estás aprendiendo… Pero también le tienes que poner ganas!.  Al final somos cómicos, nos podemos equivocar, si yo veo que un monólogo no funciona te inventas otra cosa, no soy un cirujano cardiovascular que si me equivoco puede ser un problema, me equivoco en un chiste, pues no pasa nada. Con estas pruebas y errores hemos ido aprendiendo unos de los otros…

José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021

Tu espectáculo tiene mucho de improvisación.

Si, aunque me gusta tener un guion, pero la vida me da mucho material!. Me llama mi madre y me dice: ¿has visto lo de los Pcr’s?… “Ostras!, esto lo tengo que decir”.  “El confinamiento municipal se puede romper para ir al mitin…” y tú dices: “¿pero esto es un chiste?, muy surrealista todo… Y entonces a la que le haces punta, la gente le hace gracia ver que ríe de lo que ríe todo el mundo.

En 2006 ganaste el Goya al mejor director novel por la película “Tapas”.

La experiencia de “Tapas” fue maravillosa, primero porque a mí me gusta mucho el cine. Voy mucho, si puedo ir cada semana, voy. La grabamos en mi barrio, hablábamos de cosas muy próximas y fue muy bonito, la gente se volcó y al final salió muy bien. Y el momento del Goya también fue muy especial, porque yo veía los Goya y siempre me decía ¡que guay! y un día te ves allá… Yo estaba borracho de alegría, quedamos super contentos.

De todo lo que has hecho a lo largo de tu vida, ¿de que te sientes más orgulloso?

Yo me siento más orgulloso de las cosas más personales, de la familia, de haber ido a buscar a mi hijo hace dieciséis años, de las cosas personales. A nivel profesional, a pesar de que es muy vocacional y me gusta mucho, tengo momentos maravillosos, esta es una profesión que aunque hayas hecho mucho, lo que importa es lo que has hecho hoy, por mucho que hayas hecho cosas, si la gente que viene al teatro no se lo pasa bien, a la gente le da igual que hayas hecho esto y esto… Es lo que haces en el momento. Pero, está claro, cuando miro atrás veo que las cosas son una consecuencia y has ido haciendo toda una cosa. Y es verdad que tengo momentos inolvidables como los tiempos de La Cubana, momentos con Andreu, cuando hacíamos Homo Zapping, un programa muy chulo, el momento de “Tapas”, además hacer una peli con Juan Cruz, amigo mío de toda la vida. Me lo he pasado muy bien también a “MasterChef”, a “Tú cara me suena”… he tenido momentos muy chulos…Y miras atrás y veo toda la gente con quien he tenido la suerte de compartir viaje… También han salido cosas que no han funcionado, y está muy bien, aprendes mucho más cuando la “cagas” que cuando va todo bien… Pero hay muchos momentos de felicidad, y esto claro, es una suerte.

Hace pocos meses que te han hecho un trasplante de riñón, ¿cómo te encuentras?

Muy bien, fue una experiencia que ya sabía que llegaría, me llevan en la Puigvert desde que tenía quince años, porque nací con espina bífida aunque con un grado suave, pero esto me provocaba que un riñón no funcionaba bien desde pequeño. Sabía desde hacía cuatro o cinco años que este momento de hacer trasplante llegaría. Y coincidió con esta pandemia. Finalmente fue en verano pasado. Mi hermana grande fue mi donante, que continúa cuidándome….

¿Proyectos?

Proyectos siempre hay! Me gusta mucho sembrar y me he dedicado mucho durante este 2020, a causa de todo este tema de la pandemia, confinamiento, trasplante, encerrarme en casa, escribir mucho, a ir sembrando… Estamos trabajando con Jordi Milán una película basada en un espectáculo de La Cubana y estamos muy contentos de cómo va este viaje… También una serie con algunos de los amigos de quienes hemos estado hablando y continuar haciendo teatro. La verdad que los proyectos siempre están. Después unos saldrán y otros no, pero bien, ahí estamos…

Mucho éxitos en todos tus proyectos, de momento, ¡te iremos a ver al Teatro Borrás!

Antonia Utrera

Per: Antonia Utrera.-

José Corbacho (L’Hospitalet de Llobregat, 12 de desembre de 1965) Actor, director, guionista i humorista. Ha fet teatre, televisió i cinema. Durant dotze anys va formar part de La Cubana, i després va treballar a la productora El Terrat, de la qual n’és soci en l’actualitat. A la televisió l’hem vist a Homo Zapping, i en programes com “MasterChef”, “Tu cara me suena”, etc…Va dirigir junt al seu amic Juan Cruz la pel·lícula Tapas per la qual van guanyar un Goya al millor director novell. Corbachito, com es coneix a les xarxes socials, no para quiet un moment, física i mentalment. Inquiet i en permanent estat creatiu. Podem veure’l aquests dies al Teatre Borràs, amb “Ante todo mucha calma” que és un no parar de riure durant tot l’espectacle.

Ja aneu per la tercera temporada del “Ante todo mucha calma”

Si, nosaltres hem de fer un esforç per aconseguir estar a l’escenari, encara que no siguin les condicions que ens agraden, són les que hi ha i crec que és bo per tots plegats, tant per la gent com per mi. Un dia meravellós, poder venir al teatre i poder actuar. I la gent necessita riure, necessita entretenir-se una estona. Llavors vam dir, perquè esperar que s’arregli tot, tampoc sabem quan serà. En principi estarem fins al 28 de febrer, però possiblement anirem afegint més funcions. La meva pretensió és que la gent s’ho passi bé. M’agrada riure primer de mi mateix, i a partir d’aquí ja et pots riure de tot el que passa, i d’aquesta desraó en què vivim.

L’humor com a teràpia?

Jo crec que és una de les principals teràpies de l’ésser humà, moltes vegades dic que quan es parla tant de cultura, igual hauríem de dependre més del Ministeri de Sanitat que del Ministeri de Cultura, perquè al final jo crec que és una teràpia, la gent tira de l’humor per sobre llevar els moments dolents a la vida. A més, està clínicament demostrat que per una bona recuperació l’humor és important, a nivell d’hormones, a nivell de tot…

En aquests moments tan complexos més encara…

Si, encara que a vegades sembla que costa perquè ens van caient damunt capes de malhumor, d’empipament, de crispació i al final jo crec que la gent el que necessita és llum, alegria i humor.

“No vaig acabar la carrera, em va quedar l’assignatura de televisió!”

I començar a veure el final del túnel…

Si, jo entenc que la gent digui, no tinc ganes de riure, però crec que s’ha de riure, no tinc ganes de sortir a caminar a l’aire lliure, no tinc ganes de menjar, s’ha de menjar, s’ha d’anar a caminar, a fer esport, no tinc ganes de riure, doncs s’ha de riure…

Vas començar a fer teatre des de molt petit.

Vaig començar al col·legi, al Casal dels Àngels a L’Hospitalet. Hi havia uns professors que em van posar una mica el bitxo del teatre… Vaig fer una obra quan tenia nou o deu anys i em va agradar molt l’experiència, aquella sensació de la llum que s’apagava, el silenci de la sala, els riures i l’alegria de la gent, tot i que eren familiars i amics i veïns del barri, però era molt agradable i aleshores, amb uns amics del cole vam muntar un grup de teatre i així va començar una mica tot aquest joc.

José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021

I la primera vegada que vas pujar a un escenari professionalment?

Tenia vint-i-tres anys, va ser amb La Cubana. Ja teníem un grup de teatre i fèiem coses. Vaig conèixer a Jordi Milán i just va coincidir que una persona deixava la companyia i en Jordi em va preguntar si volia entrar, i va ser així, d’un dia per l’altre. Jo estava estudiant i els meus pares: “però a on vas?!”. Doncs me’n vaig anar a La Cubana. Al principi anava alternant amb els estudis, estava fent periodisme.

No vas acabar la carrera?

No, em va quedar l’assignatura de televisió. Una vegada vaig anar a la Facultat de Periodisme a veure si es podia fer alguna cosa, “no, perquè has exhaurit totes les convocatòries” em van dir… Li vaig fer a la meva mare una orla falsa, i allà està al menjador. Un dia em va preguntar: “¿esto es de mentira, no?”… “Bueno, mama, ¡¿y los años que has vivido contenta?! eso no te lo quita nadie”.

“Aprens molt més quan la “cagues” que quan va tot bé”

La Cubana ha donat molt bons actors i actrius.

La companyia La Cubana és una escola, un institut, una universitat… Perquè el bo que tenia és que no era aprendre un paper i sortir a l’escenari i ja està, sinó que allà fèiem de tot, vestuari, carregar al camió, muntàvem, desmuntàvem, i tot això ens donava una visió de l’espectacle molt diferent, anava molt més enllà, a nivell de producció, de tot. I sobretot era molt divertit crear els personatges. Me’n recordo amb el Jordi, al principi quan tenia l’oficina al carrer del Carme, a prop de les Rambles i baixàvem a les Rambles a mirar a la gent per fer després els personatges que sortien a “Cómeme el Coco Negro”, a “Les Teresines”…Al final és una forma molt xula de construir el personatge. Vaig estar dotze anys, vaig aprendre molt!

I després vas anar a El Terrat que també va ser una altra “escola”.

Si, quan vam marxar de La Cubana, el Santi Millán i jo, vam marxar tots dos el mateix dia, l’Andreu Buenafuente se’n va assabentar i ens va cridar, primer al Santi i al cap de tres mesos el Santi em truca i em diu: “escolta’m, l’Andreu vol parlar amb tu i tal…” I allà vaig estar deu anys, crec. Va ser una altra escola de com fer televisió, un altre aprenentatge de moltes coses que després et van servint.

Tens un pensament molt creatiu.

Sempre estic aprenent, això és importantíssim… només has d’estar una mica obert I també la gent amb la qual et trobes, jo he tingut la sort de coincidir amb gent tan brillant com l’Edu Soto, el David Fernández, la Sílvia Abril, la Yolanda Ramos, el Paco León… Només que miris amb una mica d’atenció, aprens tant d’ells!

Els companys de feina…

Si, em flipava Rubianes, m’agraden Els Joglars, m’agrada molt el cinema, al cine sempre estàs aprenent, però a vegades t’oblides de la gent que has treballat, de la gent amb qui treballes aprens molt… Poder estar amb l’Andreu (Buenafuente), amb Berto (Romero), són gent molt bona, només estant al seu costat ja estàs aprenent… Però també l’has de posar ganes!. Al final som còmics, ens podem equivocar, si jo veig que un monòleg no funciona t’inventes una altra cosa, no sóc un cirurgià cardiovascular que si m’equivoco pot ser un problema, m’equivoco en un acudit, doncs no passa res. Amb aquestes proves i errors hem anat aprenent uns dels altres…

José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021

José Corbacho. Revista Acelobert Barcelona. Febrer 2021

El teu espectacle té molt d’improvisació…

Si, encara que m’agrada tenir un guionet, però la vida em dóna molt material!. Truca ma mare i em diu: “¿has vist això dels Pcr’s?”… “Ostres!, això ho haig de dir”. O “El confinament municipal es pot trencar per anar al míting…!” I tu dius: “però això és un acudit?!, molt surrealista tot… I llavors a la que li fas punta, la gent li fa gràcia veure que riu del que riu tothom.

El 2006 vas guanyar el Goya al millor director novell per la pel·lícula “Tapas”.

La experiencia de Tapas va ser meravellosa, primer perquè a mi m’agrada molt el cinema. Vaig molt, si puc anar cada setmana, vaig. La vam gravar al meu barri, parlàvem de coses molt properes, i va ser molt bonic, la gent se’n va bolcar, i al final va sortir molt bé. I el moment del Goya també va ser molt especial, perquè jo veia els Goya i sempre em deia, que guay!. i un dia et veus allà… Jo estava borratxo d’alegria… Vam quedar supercontents.

De tot el que has fet al llarg de la teva vida, de què et sents més orgullós?

Jo em sento més orgullós de les coses més personals, de la família, d’haver anat a buscar al meu fill fa setze anys, de les coses personals. A nivell professional, tot i que és molt vocacional i m’agrada molt, tinc moments meravellosos…. Aquesta és una professió que encara que hagis fet molt, el que importa és el que has fet avui, per molt que hagis fet coses, si la gent que ve al teatre no s’ho passa bé, a la gent li dóna igual que hagis fet això i això… És el que fas en el moment. Però, és clar, quan miro enrere veig que les coses són una conseqüència i has anat fent una cosa. I és veritat que tinc moments inoblidables com els temps de la Cubana, moments amb l’Andreu, quan fèiem Homo Zapping, un programa molt xulo, el moment de Tapas, a més fer una peli amb Juan Cruz, amic meu de tota la vida. M’ho he passat molt bé també a “MasterChef”, a “Tu cara me suena”… he tingut moments molt xulos…I mires enrere i veig tota la gent amb qui he tingut la sort de compartir viatge… I també han sortit coses que no han funcionat, i està molt bé, aprens molt més quan la “cagues” que quan va tot bé… Però si, hi ha molts moments de felicitat, i això clar, és una sort.

Fa pocs mesos que t’han fet un trasplantament de ronyó. Com et trobes?

Molt bé, va ser una experiència que ja sabia que arribaria, em porten a la Puigvert des que tenia quinze anys, perquè vaig néixer amb espina bífida encara que amb un grau suau, però això em provocava que un ronyó no funcionava bé des de petit. Sabia des de feia quatre o cinc anys que aquest moment de fer trasplantament arribaria. I va coincidir amb aquesta pandèmia. Finalment va ser a l’estiu passat. La meva germana gran va ser la meva donant, que continua cuidant-me….

Projectes?

Projectes sempre hi ha! M’agrada molt sembrar i m’he dedicat molt durant aquest 2020 a causa de tot aquest tema de la pandèmia, confinament, trasplantament, a tancar-me a casa, escriure molt, a anar sembrant. Estem treballant amb Jordi Milán una pel·lícula basada en un espectacle de La Cubana i estem molt contents de com va aquest viatge… També una sèrie amb alguns dels amics de qui hem estat parlant i continuar fent teatre. La veritat que els projectes sempre hi són. Després uns sortiran i altres no, però bé, allà hi som…

Molts d’èxits en tots els teus projectes! De moment, t’anirem a veure al Borràs!

Antonia Utrera