Programa Festa Major de Gràcia 2026
Programa Festa Major de Gràcia 2026
Del 15 al 21 d’Agost
DIVENDRES 14 D’AGOST
17.30 h La passada del pregó, amb Autoritats, pregoner i colles de cultura, Itinerari: Plaça de la Virreina, Astúries, Verdi, plaça Revolució, Mare de Déu dels Desemparats, Puigmartí, Torrent de l’Olla, Diluvi i plaça de la Vila. Organitza: Fundació Festa Major de Gràcia i Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia.
19.00 h Ball de l’Àliga a la plaça de la Vila.
19.00 h Pregó de la Festa Major de Gràcia, a càrrec del periodista i històriador Vicenç Sanclemente García.
DISSABTE 15 D’AGOST
08.00 h Matinades de gralles i tabalers, amb els músics de les colles Itinerari: plaça de la Vila, Goya, Sant Pere Màrtir, Jesús, Gran de Gràcia, Cigne, Berga, Sant Marc, Montseny, Verdi, Torrent de l’Olla, Terol, plaça de la Revolució, Mare de Déu dels Desemparats, Puigmartí, Torrent de l’Olla, Diluvi i plaça de la Vila.
08.30 h Matinades de Foc, amb les colles de foc Itinerari: plaça de la Revolució, Ramón y Cajal, Torrijos, plaça de la Virreina, Or, Torrent de l’Olla, Jaén, Leopoldo Alas, Virtut, plaça del Sol, Xiquets de Valls, Mariana Pineda, plaça de la Vila.
10.00 h Seguici d’autoritats, acompanyament de les colles de cultura popular a les autoritats de la vila cap a la missa de Festa Major. Itinerari: plaça de la Vila, Goya, Gran de Gràcia, Parròquia de Santa Maria de Jesús.
10.30 h Missa de Festa Major, a la parròquia de Santa Maria de Jesús de Gràcia, carrer de Gràcia, 3. Amb el ball de gegants “La Gracienca” i el ball de l’Àliga de Gràcia. Acabat l’ofici a la porta de l’església actuació dels Trabucaires de Gràcia, els Bastoners de Gràcia ballant “el Virolet” i Pilar dels Castellers de la Vila de Gràcia.
12.15 h Matí de Festa Major a la plaça de la Vila, amb les colles de cultura popular.
18.30 h Cercavila de Cultura Popular, amb les colles de Gràcia i convidades. Itinerari: cruïlla Gran de Gràcia/Àgata Badia, Gran de Gràcia, Travessera de Gràcia, Torrent de l’Olla, Diluvi, final a la plaça de la Vila.
DIUMENGE 16 D’AGOST
10.30 h Cercavila de Sant Roc, amb les colles e cultura, Itinerari: plaça de la Vila, Francisco Giner, Bonavista, Perill, Venus, Llibertat i retorn.
11.00 h Homenatge a Sant Roc, a la capelleta del sant situada a la cantonada dels carrers Llibertat amb Fraternitat.
12.00 h Diada Castellera de Festa Major, a la plaça de la Vila, amb Xiquets de Reus i Castellers de la Vila de Gràcia.
17.00 h La convidada dels Gegants de Gràcia, amb els Gegants de Sant Jordi Itinerari: plaça de la Vila, Mariana Pineda, Xiquets de Valls, Plaça del Sol, Maspons, Ramon i Cajal, Torrijos, Perla, Verdi i plaça de la Revolució. Organitza: Colla de Geganters de Gràcia.
19.00 h Tabalada Versots, amb els grups de tabalers de les colles de Diables de Gràcia. Itinerari: Plaça de la Virreina, Torrijos, Terol, Revolució, Mare de Deu dels Desemparats, Travessera de Gràcia, Torrent de l’Olla, Diluvi i Plaça de la Vila. Organització: Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia.
20.00 h Versots de les Colles de Foc de Gràcia, a la plaça de la Vila de Gràcia. Organitza: Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia.
DIMARTS 18 D’AGOST
10.00 h Passejada de gegantons pels carrers guarnits Itinerari: carrer del Sol, Montseny, Perla, Torrent de l’Olla, Vallfogona, Verdi, Robí, Verntallat, plaça del Nord, Martí, Massens, Providència, plaça de Rovira i Trias, Joan Blanques, Encarnació, Montmany, Sant Lluís, Joan Blanques, Ramón i Cajal, Torrijos, Terol, Ros de Olano i carrer del Sol.
DIMECRES 19 D’AGOST
18.00 h Lliurament de Premis del Concurs de Carrers Guarnits, a la plaça de la Vila de Gràcia.
20.00 h Baixada del Pilar Caminat dels Castellers de la Vila de Gràcia des de la plaça del Sol fins a la plaça de la Vila.
19.00 h Diada Castellera de Completes – Mike Lane amb els Castellers de la Vila de Gràcia. Organitza: Castellers de la Vila de Gràcia.
DIVENDRES 21 D’AGOST
18.30 h Toca dormir, Cercavila dels gegants i gegantons de Gràcia. Itinerari: plaça Revolució, Verdi, Robí, Esglèsia, Virreina, Torrijos, Travessera de Gràcia, Torrent de l’Olla, Penedès i Plaça de la Vila.
19.00 h Correfoc infantil, amb les colles infantil de foc de Gràcia i convidades. Itinerari: Gran de Gràcia amb Travessera de Gràcia, Gran de Gràcia, Ros de Olano, Terol, Torrijos, Travessera de Gràcia, Torrent de l’Olla, Diluvi, plaça de la Vila.
21.30 h Correfoc de Festa Major, amb les colles de foc de Gràcia i convidades Itinerari: Lluïment i inici plaça de la Vila, Sant Domènec, Sant Pere Màrtir, Pere Serafí, Ros de Olano, Torrent de l’Olla, Or, Torrijos, Travessera de Gràcia, Torrent de l’Olla, Diluvi, plaça de la Vila.
BONA FESTA MAJOR!!
Carrers i places de Festa major
carrer BERGA
Anem a ca la iaia, és un guarniment que vol retre un homenatge a les iaies del carrer, retratant tots aquells sentiments que vius quan vas a casa d’ella. Un engalanament que reprodueix una casa amb la seva façana, on en un balcó hi ha la iaia. Tot seguit es reprodueixen diferents estampes de l’interior d’un habitatge, com: el dormitori, la sala d’estar, la cuina, el menjador, el bany, entre altres elements i estris que configuren un habitatge com unes làmpades de ganxet. Finalment, el guarnit clou amb la part del darrere amb una eixida.
carrer CIUDAD REAL
Ens queda la paraula, és un guarniment que vol recordar uns dels col·lectius més represaliats durant i al final de la Guerra Civil, arran de la insurgència del juliol de 1936, els poetes. Després d’una cerca feta pels festers d’aquest carrer, van poder fer una llista amb vuitanta-cinc noms. Un guarnit en el qual el sostre acollirà tots els seus noms i que es complementarà amb pomes visuals tant repliques d’autors com Joan Brossa o altres com “Nanas de la cebolla” de Miguel Hernández recreats O com deia Blas de Otero “me queda la palabra”.
carrer FRATERNITAT DE BAIX (EFIT)
Enguany les comissions dels carrers Fraternitat de Dalt, Fraternitat de Baix, Llibertat, Progrés i Tordera s’han posat d’acord per crear els seus respectius guarnits entorn d’un mateix tema: El fantàstic món d’El Senyor dels Anells. Un guarnit per unir-nos a tots! El Bosc de Fratergorn, és un guarniment inspirat en la marxa dels Ents (Fàngorn), uns éssers ficticis de la Terra Mitjana que tenen una forma corporal semblant als arbres, però amb la capacitat humana de pensar, parlar o caminar i que han donat forma els festers d’aquest carrer.
carrer FRATERNITAT DE DALT (ETIS)
Enguany les comissions dels carrers Fraternitat de Dalt, Fraternitat de Baix, Llibertat, Progrés i Tordera s’han posat d’acord per crear els seus respectius guarnits entorn d’un mateix tema: El fantàstic món d’El Senyor dels Anells. Un guarnit per unir-nos a tots! La comarca de Dalt – la Fraternitel dels anells, és un guarniment inspirat en la comarca de la Terra Mitjana, que recrea el poble de Hobbiton, on viuen els Hòbbits, és l’inici de la saga i on comença tot amb l’expedició o La Taverna del Pony Pisador, que els festers han donat vida.
carrer JOAN BLANQUES DE BAIX
Brigada Joan Blanques, és un guarniment inspirat en un cos de bombers, a partir d’un camió de bombers apagant les flames d’un balcó, a dins al sostre de color vermell flames, està ple de destrals, pales, cascos, fum, gotes d’aigua, hidrants, una barra de bombers, ampolles d’oxigen, extintors, un gatet rescatat, cartells cridant a la prevenció i més de trenta làmpades fetes cadascuna amb quatre flames pintades. Un guarnit que acull tot el que es pot relacionar amb els bombers més un hidroavió al mig del carrer i una gran foguera a dalt de tot.
carrer JOAN BLANQUES DE BAIX DE TOT
Un mar de meduses a JBDBDT, és un guarniment que recrea un mar de més de 160 meduses de diferents mides repartides pel sostre del carrer. La decoració la complementen altres coses relacionades del fons marí i dues entrades iguals, la dalt, plena de vida, mentre que la de baix, tota deteriorada. Unes meduses blanques amb il·luminació de tons de coloraines incorporada. Uns elements construïts amb xarxa de galliner, plàstic de bombolles per fer el cap i bosses d’escombraries blanques per donar forma als tentacles.
carrer LA PERLA
La Perla Negra, és un guarniment inspirat en el vaixell de ficció de la sèrie de Pirates del Carib, que ocupa tot el tram guarnit amb la proa a l’altura del carrer Verdi, una part que acull l’interior del vaixell amb la bodega, la cabina, la Santa Bàrbara, on es guardaven els explosius o el calabós. A la part del Torrent de l’Olla hi ha la popa i la coberta del vaixell atacada pels tentacles d’un Kraken, un monstre marí fictici, amb el seu castell de popa amb el timó, el pal major amb la cofa del guaita i altres elements com a gavines, canons i trabucs.
carrer LLIBERTAT
Enguany les comissions dels carrers Fraternitat de Dalt, Fraternitat de Baix, Llibertat, Progrés i Tordera s’han posat d’acord per crear els seus respectius guarnits entorn d’un mateix tema: El fantàstic món d’El Senyor dels Anells. Un guarnit per unir-nos a tots! Argonath, Aranyerra i Mórdor, és un guarniment que recrea aquests tres escenaris. Argonath a l’entrada amb les dues grans figures. Aranyerra, amb el dimoni en forma d’aranya, per sota del qual passarà la gent i Mórdor l’escenari dels superdolents, amb l’ull de Sauron a la sortida.
carrer LLUÍS VIVES
La Calçotada, és un guarniment entorn d’una taula invertida, preparada per una calçotada de festeres i festers. La calçotada s’ha convertit en punt de trobada i el primer batec d’autogestió de les comissions. Un decorat muntat com a sostre del guarnit, amb estovalles, plats, gots, coberts, calçots, alls, tomàquets o botifarres. Una taula amb les vint-i-tres comissions i la Fundació amb les seves cadires i un pitet amb el nom de cadascuna. Les entrades acullen uns calçots gegantins i un pagès en el seu camp de calçots.
carrer MOZART
L’Hivernacle encantat, és un guarniment inspirat en l’Umbracle de Josep Fontserè que es troba al parc de la Ciutadella, el 1883. Una construcció inacabada que es va fer servir durant l’Exposició Universal del 1888, com a saló de festes, per retornar a la seva funció finida l’exposició. Arran de tot plegat els festers del carrer amb volgut imaginar-se com havia estat aquest període i han construït l’Umbracle i una història fantàstica, plena de verd i de molts colors que donen tots els ocells que conviuen en el mateix espai.
carrer PERILL
Perill en flor, és un guarniment que gira entorn de les Floristes de la Rambla, com homenatge a aquest col·lectiu, amb motiu del centenari de la mort de Gaudí i al modernisme que a poc a poc va anar estenent-se per la ciutat com l’entrada al metro de Liceu. Un engalanament amb el qual volen fer valdre les flors, com també a altres elements que hi ha a les Rambles, la font de Canaletes, les paradetes de flors, els paraigües entre altres. Una decoració de flor i teles acolorides, ja que el color és vida i la Rambla és color.
plaça POBLE GITANO
Aniversari, és un guarniment per celebrar el desè aniversari de l’entitat RROMANIPE’S (Gitanitats) i del seu engalanament a la plaça del Poble Gitano. Un decorat que els festers d’aquest espai presenten a partir d’un gran pastís i d’una festa d’aniversari plena de colors i festivitat. Al sostre hi ha unes anelles, d’on penjant diferents trossos de roba de colors. A sota, el pastís al qual li falta un tros i que permet descobrir el seu farciment. Una porció que està damunt d’un contenidor folrat, d’on sobresurten de les parets exteriors taules i cadires.
plaça VILA DE GRÀCIA
Un guarnit de Merda, és un guarniment inspirat en el món de la caca i de tots els referents a la merda. Catalunya és un país escatològic i agafant com a referents el caganer, el tió, els orinals de caques, les caques dels gossos o les frases fetes sobre la merda. Un engalanament que presenta una gran Cagarada amb dues mosques, així com mosques de totes les mides, caques, cagarros, orinals i un element mític “El paper higiènic Elefante” acompanyats d’un arbre dels desitjos, com amb què et cagues o amb qui et cagues.
plaça DEL NORD
El jardí improbable, és un guarniment que recrea un gran jardí ple de plantes que no existeixen. L’origen del qual és una font monumental, de cinc metres de diàmetre per uns cinc d’alçada i amb tres nivells escalonats a partir del terra. Una font que no treu aigua sinó flors, moltes flors, que com a origen de la vida s’estenen per tot el guarniment i que donen vida a tot el conjunt d’aquest jardí improbable, dins del qual hi ha un laberint envoltat per una zona més selvàtica, pensat per a les nenes i nens petits que acompanyats el poden visitar.
plaça ROVIRA I TRIAS
Batiscaforoviruscas, Aprofitant que fa vint anys el grup musical mallorquí Antònia Font, va publicar l’emblemàtic disc Batiscafo Katiuscas, a través del qual exploraven les profunditats dels oceans en un submarí monoplaça, els festers d’aquesta plaça l’han rescatat per fondejar-lo a la plaça, amb motiu dels vint anys de guarnit i d’històries de la plaça Rovira. Un guarnit que ha transformat la plaça en un mar d’històries insoldables, on a més es poden albirar tots els guarniments dels vint anys i l’aventura de fer-los.
placeta SANT MIQUEL i RODALIA
L’abecedari de la festa, és un guarniment que amb tota mena de lletres donen vida a diferents paraules. Amb un sostre ple de llibres fets de roba, d’on pengen lletres i il·lustracions. Més de dues mil lletres de diverses mides, folrades amb fulls de còmics arreplegats pel carrer i unes poques fetes amb troços de pancarta, també hi ha diferents tambors amb lletres bordades. Tot plegat aquestes lletres donen vida al llarg del carrer a diferents paraules, penjades amb llana, fils, cintes, fil de pescar, etc. i amb uns tòtems a les entrades.
carrer PROGRÉS
Enguany les comissions dels carrers Fraternitat de Dalt, Fraternitat de Baix, Llibertat, Progrés i Tordera s’han posat d’acord per crear els seus respectius guarnits entorn d’un mateix tema: El fantàstic món d’El Senyor dels Anells. Un guarnit per unir-nos a tots! Progrés dels Anells: el retorn del veïnat, és un guarniment que comença amb l’enigmàtica porta de Durin, que dona pas a les mines de Moria, on està el temible Balrog que lluita a mort amb Gandalf, el mag blanc. Passant entre trasgos i trolls es troben els camps de Rohan.
carrer PROVIDÈNCIA
Floridència, és un guarniment inspirat en l’hivernacle del parc de la Ciutadella, de colors i estructura similar, però modificat a les necessitats d’aquest espai guarnit, amb un porxo i una font, mentre que el sostre, està fet de plàstic tot imitant al sostre original de vidre i forma de peites finestres. El guarniment reprodueix als laterals diferents finestres amb arc que acullen diferents pintures com si es tractés de les vistes que pot oferir qualsevol finestra. Un engalanament que es complementa amb un jardí amb moltes flors.
carrer PUIGMARTÍ
Viet Fest, és un guarniment que recrea la cultura vietnamita a través de les seves festes, l’Any Nou, la festa dels fanalets o la de tardor. A l’entrada hi ha el temple de la literatura, custodiat per dos NGHÊ, els guardians del temple, amb dos arbres HOAMAI que donen la benvinguda als visitants i sis fanals ancorats a terra. Al sostre hi ha un dragó de llum construït amb molts fanalets de colors. L’escenari acull més de quaranta màscares vietnamites de diferents mides. Finalment, el pont japonès que separa els barris xinès i japonès.
carrer SANT PERE MÀRTIR
Pot baixar Jesús a jugar, és un guarniment que gira entorn de les joguines amb el rere fons que no hi ha regles a l’hora de jugar i de què en aquest espai ho pots fer lliurament. A l’entrada del carrer està formada per un conjunt de joguets, que en el temps han estat marcats amb un gènere o l’altre. A continuació el decorat acull diferents jocs que han tingut unes regles per a poder fer-ho. Tot plegat una explosió de color per explicar com pot ser una manera de jugar més lliure, aprofitant que la seva associació fa deu anys que juga.
carrer TORDERA
Enguany les comissions dels carrers Fraternitat de Dalt, Fraternitat de Baix, Llibertat, Progrés i Tordera s’han posat d’acord per crear els seus respectius guarnits entorn d’un mateix tema: El fantàstic món d’El Senyor dels Anells. Un guarnit per unir-nos a tots! Tordelfs – Rivendel, és un guarniment on comença la història, on neix la companyia i la necessitat d’aconseguir els anells. En una recreació del poble dels Elfs, dins d’una plàstica que els visitants podran reconèixer i recordar diferents imatges significatives de la pel·lícula.
carrer TRAVESSIA SANT ANTONI
Can Travessia, és un guarniment inspirat en una masia típica catalana. Una decoració que començà a partir de la porta del jardí de la casa. Amb una reixa completament coberta d’heura i un cartell “masia en venda”. Una propietat abandonada en la qual la vegetació ha crescut de manera salvatge. En aquest primer tram el visitant s’obre pas dins d’un túnel fúcsia que dona forma una Bougainville. Seguint l’heura i les moreres que es fonen estre elles, s’arriba a la casa on hi ha el cartell d’“ocupada”, però “comprada per l’associació”.
carrer VERDI DEL MIG
Metamorfosi, és un guarniment inspirat en el procés de la metamorfosi de la papallona. En el qual el visitant com si entres en un jardí amb moltes flors, després de trobar-se amb un cuc gegant d’amunt d’una branca, d’uns quatre metres damunt d’una branca, s’endinsa a través d’un món on les papallones estan fent el seu procés. Des dels cucs corrent per les branques, el moment de la crisàlide o quan les papallones s’obren pas en aquest univers ple de color ple de papallones de totes les mides i materials molts dels quals reutilitzats.
Altres Activitats
ESPAI LA PLAÇA DEL FOLK
Lloc: Plaça del Sol
Organitza: Associació Cultural TRAM, Fundació Festa Major de Gràcia i Districte de Gràcia.
ESPAI JOANIC Espai infantil i Juvenil
Lloc: Plaça Joanic.
Organitza: Fundació Festa Major de Gràcia.
DILLUNS 17 D’AGOST
18.00 h 70è Aplec de la Sardana de la Vila de Gràcia a càrrec de la cobla Jovenívola de Sabadell i la cobla Mediterrània amb concurs de colles improvisades.
ESPAI TASTA GRÀCIA
Lloc: Jardins de Manuel Torrente
Organitza: El Cargol Graciós i Fundació Festa Major de Gràcia.
XX GIMCANA FESTA MAJOR DE GRÀCIA
Lloc: carrers de Gràcia. Inici a la plaça Joanic
DIVENDRES 21 D’AGOST
15.45 h plaça Joanic
BONA FESTA MAJOR!!
✔Placeta de Sant Miquel i Rodalies: “El bestiari de la Placeta”- Un passeig per l’interior d’una cova prehistòrica.
✔Progrés: “Progrefoc” – Un homenatge a la cultura festiva del foc a la Vila de Gràcia.
✔Providència: “El circ de Providència” – Un guarnit que et farà sentir a dins d’un circ clàssic.
✔Puigmartí: “Dins la ment de l’artista” – Una immersió dins la gamma cromàtica, la genialitat i la creativitat de les ments dels i les artistes.
✔Tordera: “Rusc” – Endinsa’t en un rusc ple de llum i vida mentre les abelles preparen la menja més dolça!
✔Travessia de Sant Antoni: “Travessària 51” – Una ubicació secreta enmig del que sabem i el que ens han amagat, un lloc ple de teories conspiranoides, ovnis i misteris sense resoldre.
✔Verdi: “Selva Verdi Maya” – Un lloc on endinsar-se a les profunditats de la selva i de la cultura Maya.
✔ Plaça Joanic: Durant Festa Major aquest espai es converteix en l’espai de les Arts Escèniques.
✔ Plaça Manuel Torrente: Espai Gastronòmic Tasta Gràcia.
